09 d’octubre 2009

Millors condicions per a la premsa estrangera


El president Hu Jintao ha avançat que milloraran les condicions i el tracte per a la premsa estranegra que treballa a la Xina. Benvinguda, molt benvinguda, aquesta declaració de bones intencions, en un país on, abans d'aplicar-les, primer cal mostrar una determinació concreta, perquè tothom es doni per al·ludit. De tot cor, estic convençut que Hu així ho vol, i us convido a treure conclusions posem que mig any o un any després. Perquè, sincerament, vaig arribar a pensar que aquella detenció a Liaoning el 2005 era excepcional (10 hores vaig passar aquell cop a comissaria), però després de vàries detencions més i especialment després dels fets d'Urumqi, no us negaré que he virat cap a l'escepticisme. Si d'aquí a un any en Hu tenia raó, haurà guanyat la meva admiració. Si no, hauré comprovat que en aquest país hi ha massa poders, massa caps sovint incompatibles entre ells, ja que cada un d'ells competeix per a una parcel·la de poder, com vaig poder veure a Urumqi, i que això d'avui era, en realitat, com tirar la pedra i amagar la mà.