20 de febrer 2013

Iraq, fa 10 anys

Misteri resolt! Després d'un enigmàtic missatge que ens ha arribat al nostre compte en el microblog Weibo:

'Busco col.laboració per localitzar els periodistes espanyols que em van salvar la vida en el desert, fa 10 anys a l'Iraq', deia Hu Guoqing, fotògraf que treballa per a diferents diaris xinesos.

El missatge venia acompanyat d'aquestes fotos i d'una altra de la tarja d'un d'ells, Jordi Regàs, de TVC.



Ràpidament he contactat amb el Joan Roura, qui de seguida m'ha dit que creia recordar que va ser ell mateix qui va fer la foto de grup, i m'ha dit que els dos de la dreta són Jordi Regàs i Erik van Hoft, tots dos ENGs de TV3. Tampoc hi sortia l'Àngel Ferrer, productor de TV3, que també era en aquell hotel. I el de l'esquerra no em calia confirmació perquè de fet el tenia localitzadíssim: Paco Forjas, de RNE, que fins fa un mes era corresponsal a Pequín.

Però... Què diantre va passar fa 10 anys?

He trucat a Hu Guoqing* i ell mateix m'ho ha explicat:

'Vaig entrar a l'Iraq amb el meu enllaç i vaig seguir un nen per entrevistar una família de refugiats iraqians. El que no sabia és que, en tornar al vehicle, m'havien deixat penjat. Em trobava a l'Iraq, amb molts diners en metàl.lic a sobre, i no parlava idiomes. Es feia fosc i vaig demanar-li als 'marines' americans si em podien recollir, però ningú em feia cas i jo tampoc podia comunicar-me. Pensava que en qualsevol moment m'atracarien i vaig començar a caminar per la carretera, i jo ja tinc una edat. Finalment vaig veure un vehicle amb les lletres TV i els vaig cridar. Van parar i de seguida van fer-me entrar. El conductor deia 'go, go!' i va trepitjar fort l'accelerador. Finalment, de nou al nostre hotel a Kuwait**, vaig demanar de fer-me una foto amb ells. Però mai vaig poder agrair-los-ho degudament i, ara que s'acostava l'aniversari, vaig posar aquest missatge per intentar retrobar-los i expressar-los el meu agraïment.'

No cal dir que tot això passava en plena invasió nordamericana i caos fronterer.

Hu m'ha dit, al final, que potser organitza un viatge amb la família i que voldria expressar-los el seu agraïment personalment.



*De fet, en aquesta història hi ha un altre protagonista, Mikel Bengoetxea, d'ETB, que és qui inicialment havia contactat amb Hu i qui m'ha passat el seu número.
**Entenc que la premsa tenia la base d'operacions en un hotel de Kuwait i des d'allà cobrien el que passava a l'altra part de la frontera en aquell moment concret.